Nascut intr-o familie proeminenta din New England in 1837, JP Morgan si-a inceput cariera in industria financiara din New York la sfarsitul anilor 1850. El a co-fondat firma bancara care a devenit JP Morgan & Co. in 1871, iar in anii 1880 s-a impus ca un jucator de putere in industria cailor ferate din tara.

Pe langa strangerea unei bogatii imense prin crearea unor corporatii precum US Steel, Morgan a condus eforturile de a salva Trezoreria SUA in 1895 si 1907. A murit la Roma in 1913, lasand in urma o colectie de arta de renume mondial si o afacere care a ramas un putere financiara in secolul 21.

Primii Ani

John Pierpont Morgan s-a nascut intr-o familie proeminenta din New England la 17 aprilie 1837, in Hartford, Connecticut. Bunicul sau patern, Joseph, a fost fondatorul Companiei de Asigurari Aetna, iar tatal sau, Junius, a devenit partener intr-o afacere de succes cu marfuri uscate in perioada in care s-a casatorit cu Juliet Pierpont, fiica renumitului ministru si poet John Pierpont.

Un copil bolnavicios care a suferit convulsii si alte afectiuni misterioase, Pierpont, asa cum era cunoscut, a petrecut lungi perioade adapostit acasa. Cand era sanatos, a frecventat galerii si concerte cu parintii sai, starnind o fascinatie de-a lungul vietii pentru arte. Initial un student inteligent, dar indiferent, el a inceput sa aiba note imbunatatite cand a urmat liceul englezesc din Boston.

In 1854, Junius Morgan si-a mutat familia la Londra pentru a-si incepe noua cariera ca partener in firma bancara a lui George Peabody & Co. Pierpont a fost trimis la Institutul Sillig din Elvetia, unde a devenit fluent in limba franceza si a dovedit o aptitudine pentru matematica. , iar apoi la Universitatea Gottingen din Germania.

Cariera timpurie si casatorii

Dupa ce si-a terminat studiile in 1857, Morgan s-a mutat la New York pentru a lucra ca functionar la Duncan, Sherman & Co., filiala americana a firmei tatalui sau. Intr-un exemplu timpuriu al ingeniozitatii sale, Morgan se afla in New Orleans pentru afaceri cand a intalnit un capitan de nava cu o barca plina de cafea si fara cumparator. Morgan a folosit fondurile companiei sale pentru a cumpara cafeaua, apoi a vandut-o comerciantilor locali pentru a obtine profit. Succesul sau l-a incurajat sa se dezvolte pe cont propriu si a continuat sa lucreze cu tatal sau dupa ce a fondat J. Pierpont Morgan & Co. la inceputul anilor 1860.

Prin cercul sau social din New York, Morgan s-a apropiat de Amelia „Memie” Sturges, fiica unui comerciant de succes. Romantismul lor infloritor a fost tulburat de diagnosticul ei de tuberculoza in 1861 si s-au casatorit rapid si s-au mutat la Alger cu speranta de a stimula o recuperare. Cu toate acestea, in ciuda eforturilor lui Morgan de a-si ingriji mireasa inapoi la sanatate, ea a murit in februarie 1862.

Devastat, tanarul om de afaceri s-a intors la New York si s-a cufundat in munca sa. In 1864, la indemnul tatalui sau, s-a asociat cu partenerul senior Charles Dabney pentru a forma Dabney, Morgan & Co. Cu Junius Morgan conducand acum firma bancara din Londra, familia Morgan a continuat sa-si extinda averea si influenta prin directionarea investitiilor de peste mari in America. afacerilor.

Intre timp, Pierpont a inceput o noua poveste de dragoste cu Frances Louisa „Fanny” Tracy, fiica unui avocat din New York. S-au casatorit in mai 1865 si au avut patru copii, fiul John Pierpont „Jack” Morgan Jr. urmand sa preia afacerea tatalui sau multi ani mai tarziu.

Magnat de cale ferata

Odata cu retragerea lui Dabney in 1871, Morgan si-a unit fortele cu bancherul din Philadelphia, Anthony Drexel, pentru a fonda Drexel, Morgan & Co., care si-a stabilit resedinta intr-o cladire noua inalta din Manhattanul de jos. Ajuns la mijlocul anilor 30 de ani, Morgan se transforma intr-o silueta uriasa care avea sa domine lumea financiara cu cadrul sau enorm, ochii patrunzatori si natura brusca.

Cariera deja de succes a lui Morgan a facut un salt inainte in 1879, cand William Vanderbilt l-a abordat cu privire la vanzarea a 250.000 de actiuni la New York Central Railroad. Morgan a reusit tranzactia masiva fara a reduce pretul actiunilor si, in schimb, si-a asigurat un loc in consiliul de administratie New York Central. In anul urmator, el a condus un sindicat care a vandut 40 de milioane de dolari in obligatiuni pentru a finanta Northern Pacific Railroad, pe atunci cea mai mare tranzactie de obligatiuni feroviare din istoria SUA.

Subliniind influenta sa in industrie, Morgan a aranjat in 1885 o intalnire cu directorii de la New York Central and Pennsylvania Railroad la bordul iahtului sau, Corsair . In timp ce navigau in sus si in jos pe raul Hudson, Morgan a spus clar ca iahtul nu se va intoarce in port pana cand nu vor ajunge la un compromis care sa favorizeze o competitie adecvata. In cele din urma, directorii au fost de acord cu termenii a ceea ce a devenit cunoscut sub numele de Corsair Compact.

Imperiul financiar si salvatorul guvernului

Viata si cariera lui Morgan au luat o alta intorsatura dupa moartea tatalui sau in 1890. Dupa un deceniu de consolidare a cailor ferate, el a deschis noi drumuri prin aranjarea fuziunii dintre Edison General Electric si Thomson-Houston Company pentru a forma General Electric in 1892. In plus, compania pasionat de arta de-a lungul vietii a inceput sa extinda exponential o colectie deja impresionanta de lucrari valoroase.

Amploarea imensa a puterii lui Morgan a iesit la iveala in urma panicii din 1893. Cu rezervele de aur din SUA epuizate serios, Morgan a format un sindicat de investitori internationali dispusi sa furnizeze aur in schimbul unei rate favorabile la obligatiunile pe 30 de ani. Apoi l-a linistit pe un presedinte sceptic Grover Cleveland, citand un statut obscur din 1862 care dadea Secretarului Trezoreriei puterea de a realiza o astfel de tranzactie fara aprobarea Congresului. Sindicatul a cumparat si a vandut rapid obligatiunile la inceputul anului 1895, stabilizand economia instabila.

Dupa moartea lui Drexel in acel an, Pierpont si-a reorganizat compania in JP Morgan & Co. Firma a devenit curand un jucator important in industria siderurgica prin finantarea formarii Federal Steel in 1898. Trei ani mai tarziu, dupa achizitionarea companiei siderurgice a lui Andrew Carnegie pentru aproape 500 de milioane de dolari, Morgan a fuzionat entitatile in US Steel, creand prima corporatie de un miliard de dolari.

Dusman si aliat prezidential

Tot in 1901, Morgan a facut echipa cu James J. Hill pentru a forma Northern Securities Company. Northern Securities detinea majoritatea actiunilor din Pacificul de Nord, Great Northern si caile ferate CB&Q, dandu-i lui Morgan controlul asupra a aproximativ o treime din caile ferate ale tarii.

Cu toate acestea, el a intampinat in scurt timp rezistenta din partea presedintelui Theodore Roosevelt, care a cautat sa puna in valoare valul populist impotriva „baronilor talhari” bogati de pe Wall Street. In 1902, Departamentul de Justitie a acuzat Northern Securities de incalcarea Sherman Antitrust Act din 1890. O batalie juridica prelungita a fost solutionata cand Curtea Suprema a decis in favoarea guvernului in 1904.

Oricum, Morgan a continuat sa-si exercite autoritatea in ambele industrii si in guvern. In 1903, JP Morgan & Co. a fost numit agent fiscal pentru un Panama nou independent, cu responsabilitati care includ supravegherea transferului a 40 de milioane de dolari catre New Panama Canal Co.

In 1907, Morgan a fost din nou chemat sa ajute guvernul SUA in stransoarea panicii economice. Cautand sa stabilizeze o serie de banci fiduciare care se prabusesc, a chemat mai multi presedinti de banci la biblioteca sa din Manhattan si, intr-un ecou al intalnirii sale Corsair din 1885, a incuiat usa pana cand s-a putut ajunge la o solutie. Dupa ce negocierile de toata noaptea nu au mers nicaieri, Morgan a pus capat impasului intocmind un contract de salvare si le-a ordonat presedintilor epuizati sa semneze.

In semipensie, cand criza a fost rezolvata, Morgan si-a dedicat o mare parte din energie colectiei sale de arta si filantropiei. A revenit pentru ultima data in lumina reflectoarelor in 1912, cand a depus marturie in fata anchetei din Congres a Comitetului Pujo cu privire la colaborarile bancherilor de pe Wall Street.

Moartea si Mostenirea

Morgan a pornit intr-o calatorie in strainatate dupa audieri, dar sanatatea sa a scazut constant si a murit la un hotel din Roma, Italia, la 31 martie 1913. Pentru a comemora decesul sau, Bursa de Valori din New York a ramas inchisa pana la pranz, pe data de pranz. ziua inmormantarii sale.

Succesul uluitor al lui Morgan a transformat industria financiara si a lasat in urma o mostenire puternica. Desi a salvat de doua ori Trezoreria SUA, capacitatea sa de a face acest lucru i-a lasat pe multi nestabiliti, stimuland crearea Sistemului Rezervelor Federale la sfarsitul anului 1913. Numele sau traieste prin imensa firma bancara internationala pe care a creat-o, care a intrat in secolul 21 ca JPMorgan. Chase & Co.

In plus, gigantul financiar a lasat in urma o colectie personala de arta pentru a rivaliza cu cea a oricarui rege. Biblioteca sa decorata a fost construita pentru a gazdui majoritatea lucrarilor sale, care, datorita eforturilor lui Jack Morgan, au fost dezvaluite publicului in anii 1920 odata cu deschiderea Bibliotecii si Muzeului Morgan.