Henry Ford a fost un producator de automobile american care a creat modelul T in 1908 si a continuat sa dezvolte modul de productie pe linia de asamblare, care a revolutionat industria auto.

Drept urmare, Ford a vandut milioane de masini si a devenit un lider de afaceri de renume mondial. Compania si-a pierdut ulterior dominatia pe piata, dar a avut un impact de durata asupra altor dezvoltari tehnologice, asupra problemelor de munca si asupra infrastructurii din SUA. Astazi, Ford este creditat pentru ca a contribuit la construirea economiei Americii in primii ani vulnerabili ai natiunii si este considerat unul dintre cei mai importanti oameni de afaceri ai Americii.

Tinerete si educatie

Ford s-a nascut pe 30 iulie 1863, la ferma familiei sale din Wayne County, langa Dearborn, Michigan.

Cand Ford avea 13 ani, tatal sau i-a facut cadou un ceas de buzunar, pe care baiatul l-a demontat imediat si l-a reasamblat. Prietenii si vecinii au fost impresionati si i-au cerut sa le repare si ceasurile.

Nemultumit de munca la ferma, Ford a plecat de acasa la varsta de 16 ani pentru a face o ucenicie ca masinist la o firma de constructii navale din Detroit. In anii care au urmat, va invata sa opereze si sa intretina cu pricepere masinile cu abur si va studia, de asemenea, contabilitatea.

In 1888, Ford s-a casatorit cu Clara Ala Bryant. Cuplul a avut un fiu, Edsel, in 1893.

Inventii

In 1890, Ford a fost angajat ca inginer pentru compania Detroit Edison. In 1893, talentele sale naturale i-au adus o promovare la inginer sef.

In tot acest timp, Ford si-a dezvoltat planurile pentru o trasura fara cai. In 1892, Ford a construit primul sau buggy pe benzina, care avea un motor cu doi cilindri si patru cai putere. In 1896, el a construit primul sau model de masina, Ford Quadricycle.

In acelasi an, a participat la o intalnire cu directorii Edison si s-a trezit prezentand planurile sale de automobile lui Thomas Edison. Geniul iluminatului a incurajat Ford sa construiasca un al doilea model, mai bun.

Compania Ford Motor

Pana in 1898, Ford a primit primul sau brevet pentru un carburator. In 1899, cu bani stransi de la investitori in urma dezvoltarii unui al treilea model de masina, Ford a parasit Edison Illuminating Company pentru a-si desfasura afacerea de productie de masini cu norma intreaga.

Dupa cateva incercari de constructie de masini si companii, Ford a infiintat Ford Motor Company in 1903.

Modelul T

Ford a introdus Modelul T, prima masina accesibila pentru majoritatea americanilor, in octombrie 1908 si si-a continuat constructia pana in 1927. Cunoscuta si sub numele de „Tin Lizzie”, masina a fost cunoscuta pentru durabilitatea si versatilitatea sa, facand-o rapid un urias. succes comercial.

Timp de cativa ani, Ford Motor Company a inregistrat castiguri de 100%. Simplu de condus si ieftin de reparat, mai ales dupa inventia de catre Ford a liniei de asamblare, aproape jumatate din toate masinile din America in 1918 erau modele T.

Pana in 1927, Ford si fiul sau Edsel au introdus o alta masina de succes, Modelul A, iar Ford Motor Company a devenit un gigante industrial.

Linia de asamblare a lui Henry Ford

In 1913, Ford a lansat prima linie de asamblare mobila pentru productia de masa a automobilului. Aceasta noua tehnica a redus timpul necesar pentru a construi o masina de la 12 ore la doua si jumatate, ceea ce, la randul sau, a redus costul modelului T de la 850 USD in 1908 la 310 USD in 1926 pentru un model mult imbunatatit.

In 1914, Ford a introdus salariul de 5 dolari pentru o zi de lucru de opt ore (110 dolari in 2011), mai mult decat dublu fata de ceea ce castigau anterior muncitorii in medie, ca metoda de a-i pastra loiali pe cei mai buni lucratori companiei sale.

Mai mult decat pentru profiturile sale, Ford a devenit renumit pentru viziunea sa revolutionara: fabricarea unui automobil ieftin, fabricat de muncitori calificati, care castiga salarii constante si se bucurau de o saptamana de lucru de cinci zile si 40 de ore.

Filosofie si Filantropie

Ford a fost un pacifist inflacarat si s-a opus Primului Razboi Mondial, chiar si a finantat o nava a pacii in Europa. Mai tarziu, in 1936, Ford si familia sa au infiintat Fundatia Ford pentru a oferi granturi continue pentru cercetare, educatie si dezvoltare.

In afaceri, Ford a oferit partajarea profitului anumitor angajati care au stat in companie timp de sase luni si, cel mai important, care si-au condus viata intr-un mod respectabil.

In acelasi timp, „Departamentul social” al companiei a analizat activitatile de consum de alcool, jocuri de noroc si altfel neplacute ale unui angajat pentru a determina eligibilitatea pentru participare.

Henry Ford, antisemit

In ciuda inclinatiilor filantropice ale lui Ford, el era un antisemit hotarat. A mers chiar pana la a sustine un ziar saptamanal, The Dearborn Independent , care a promovat astfel de opinii.

Ford a publicat o serie de pamflete antisemite, inclusiv un pamflet din 1921, „The International Jew: The World’s Foremost Problem”. Ford a primit Marea Cruce a Vulturului German, cel mai important premiu acordat de nazisti strainilor, de catre Adolf Hitler in 1938.

In 1998, un proces intentat la Newark, New Jersey, a acuzat Ford Motor Company ca a profitat de munca fortata a mii de oameni la una dintre fabricile sale de camioane din Koln, Germania, in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial. La randul sau, compania Ford a spus ca fabrica se afla sub controlul nazistilor, nu al sediului corporativ american.

In 2001, Ford Motor Company a lansat un studiu care a constatat ca compania nu a profitat de pe urma subsidiarei germane, promitand in acelasi timp sa doneze 4 milioane de dolari pentru studiile privind drepturile omului axate pe sclavie si munca fortata.

Moarte

Ford a murit pe 7 aprilie 1947, in urma unei hemoragii cerebrale, la varsta de 83 de ani, langa mosia lui Dearborn, Fair Lane.

Muzeul Henry Ford

Ford a fost un colectionar pasionat de Americana, cu un interes deosebit pentru inovatiile tehnologice si viata oamenilor obisnuiti: fermieri, muncitori din fabrici, comercianti si oameni de afaceri. El a decis sa creeze un loc unde vietile si interesele lor sa poata fi celebrate.

Deschis in 1933, Muzeul Henry Ford din Dearborn, Michigan, prezinta miile de obiecte colectate de Ford si multe adaugiri mai recente, cum ar fi ceasuri si ceasuri, un Wienermobile Oscar Mayer, limuzine prezidentiale si alte exponate.

De asemenea, in extensiv Greenfield Village in aer liber sunt si locomotive operationale ale cailor ferate, magazinul de biciclete Wright Brothers, o replica a laboratorului Menlo Park al lui Thomas Edison si locul de nastere al Ford relocat.

Viziunea lui Ford pentru muzeu a fost afirmata astfel: „Cand vom termina, vom fi reprodus viata americana asa cum a fost traita; si asta, cred, este cel mai bun mod de a pastra cel putin o parte din istoria si traditia noastra”.